W 1789 roku, w czasie obrad Sejmu Wielkiego pojawiły się sugestie o przeprowadzeniu reformy ustrojowej. Ustawa Rządowa, którą uchwalił 3 maja 1791 roku król Stanisław August Poniatowski regulowała ustrój prawny ówczesnej Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Konstytucja była pierwszą w Europie oraz drugą na świecie tuż po konstytucji amerykańskiej z 1787 roku, która została spisana. Wprowadziła trójpodział władzy, a przy tym niosła gwarancję swobód obywatelskich, wartości Oświecenia, tolerancję oraz tradycje chrześcijańskie. Ustawa z 3 maja zarysowała kształt reform, stanowiła początek do większych zmian. Miała ona na celu zlikwidowanie wad - opartego na demokracji szlacheckiej oraz wolnej elekcji - systemu politycznego Rzeczypospolitej Obojga Narodów, formalnie znosiła nadużywane liberum veto.
Konstytucja 3 Maja stała się pamiątką historycznej przeszłości naszego kraju. Zapoczątkowała reformy ustrojowe, choć nie zlikwidowała ówczesnych podziałów stanowych. W okresie zaborów Ustawa ta stała się synonimem działań ratowania ojczyzny oraz symbolem polskości.
Po odzyskaniu niepodległości dzień 3 maja ogłoszono świętem państwowym. Co więcej, pierwsza uchwalona przez sejm konstytucja z 1921 roku, nawiązywała do Ustawy majowej z 1791 roku. Miało to być dowodem ciągłości polskiej państwowości oraz polskiej tradycji. W 1925 roku, dzień 3 maja ustanowiono również oprócz święta państwowego, świętem kościelnym.
Niestety, władze PRL po 1945 roku postanowiły zlikwidować obchody trzeciomajowe ze względu na ich charakter narodowo-katolicki. Wprowadzono i nagłośniono 1 maja - Święto Pracy. Święto 3 Maja wróciło do kalendarza w roku 1989, a w roku 1990 Sejm oficjalnie ustanowił 3 maja Świętem Narodowym.
W parafii św. Józefa w Puławach, a następnie przed Pomnikiem Konstytucji odbyły się obchody 231 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja. Na uroczystości była obecna reprezentacja Zespołu Szkół Technicznych wraz z pocztem sztandarowym.

27 kwietnia 2022 r. Zespół Szkół Technicznych gościł uczniów klas ósmych szkoły podstawowej wraz z opiekunami.
Przygotowaliśmy bogaty program prezentujący dorobek popularnego „Chemika”.
Dzień Otwarty był okazją do poznania oferty edukacyjnej szkoły, obejrzenia bazy dydaktycznej,
osiągnięć młodzieży, spotkania z uczniami i kadrą pedagogiczną.
Młodzież klas ósmych miała możliwość uczestniczenia w pokazach chemicznych, mechanicznych, elektrycznych, informatyczno-programistycznych, doświadczeniach fizycznych oraz układania kostki Rubika.
W ciągu jednego dnia naszą szkołę odwiedziło ponad 600 osób.
Zespół Promocji Szkoły
Zakończenie roku szkolnego dla klas maturalnych odbędzie się 29 kwietnia 2022
8:30 Msza Św. w Kościele Garnizonowym.
9:40 Uroczyste rozdanie świadectw w hali sportowej
Zapraszamy maturzystów, nauczycieli, pracowników szkoły i rodziców
Dyrekcja, Grono Pedagogiczne i społeczność uczniowska zapraszają rodziców, pedagogów, wychowawców wraz z uczniami klas ósmych szkoły podstawowej 27 kwietnia 2022 roku w godzinach 9:00-15:00 na Dzień Otwarty w ZST!
W programie między innymi:
- przedstawienie oferty edukacyjnej szkoły,
- zaprezentowanie bazy dydaktycznej,
- pokazy chemiczne, mechaniczne, elektryczne, ciekawostki informatyczno-programistyczne, doświadczenia fizyczne,
- układanie kostki Rubika,
- spotkania z uczniami i nauczycielami ZST.
Kontakt: pedagog Sylwia Wójtowicz tel. 81 8863740 wew. 41
Serdecznie zapraszamy!
12 kwietnia uczniowie klas 3I, 4A, 4C, 4E i 4M uczestniczyli w spotkaniu z pracownikami Wydziału Chemii: przedstawicielem prodziekana - panem Piotrem Borowskim, studentów – panem Edwardem Kuklińskim oraz studentami Wydziału Chemii UMCS. Spotkanie miało na celu przybliżenie nowej specjalizacji uczelni - techniki światłowodowe i fotoniczne.
Unikalność i wyjątkowość studiów na tym kierunku polega na ścisłej współpracy Uniwersytetu z przedstawicielami przemysłu i biznesu. Studenci będą mieli zajęcia zarówno w nowoczesnych pracowniach uczelnianych, jak i w laboratoriach i fabrykach firm, wdrażających na co dzień innowacyjne rozwiązania fotoniczne.
Kadrę wykładowców UMCS - pionierów technologii światłowodowych w Polsce, wspierać będą managerowie i eksperci z firm zajmujących się najnowocześniejszymi technologiami. Na studentów nowej specjalności czekają m.in. specjalistyczne warsztaty i szkolenia w firmach, praktyki i staże (w tym płatne dla najlepszych studentów), profesjonalne zajęcia managerskie, zabezpieczenie własności intelektualnej czy efektywna organizacja pracy, możliwość pracy w trakcie studiów a także udział w międzynarodowych projektach i wymianie studenckiej z zagranicznymi uczelniami, dofinansowane przez Wydział Chemii UMCS.
SIGG -Szkolna Internetowa Gra Giełdowa - to największy projekt edukacyjny od 20 lat uczący w sposób praktyczny inwestowania na giełdzie.
Organizatorami projektu są Giełda Papierów Wartościowych, Fundacja GPW oraz Partner Strategiczny Fundacja im. Lesława A. Pagi.
W tym roku, uczniowie naszej szkoły, tworzący zespół PSAB w składzie: Aleksandra Bolek i Paweł Słomka z klasy 3I zakwalifikowali się do ogólnopolskiej dogrywki SIGG, zajmując I miejsce w województwie lubelskim, oraz siódmą pozycję w Polsce, co jest niesamowitym wyczynem, biorąc pod uwagę, że w konkursie wzięło udział 1749 drużyn z całej Polski.
Zespoły biorące udział w rywalizacji inwestowały wirtualne pieniądze na platformie GPWtr@der.
Pierwszy etap rywalizacji rozpoczął się 2 listopada, a zakończył 7 stycznia 2022 r.
W tej części zespoły mogły obracać akcjami i funduszami ETF. Wirtualna kwota dostępnych środków wynosiła 20 tys. zł.
Od 1 do 31 marca trwał drugi etap, w ramach którego zespoły dokonywały transakcji na rynku kontraktów terminowych.
Zespół PSAB ze swoich inwestycji finansowych uzyskał 124% stopę zwrotu, powiększając początkowy kapitał do 44 800 zł!
Nasi młodzi, początkujący inwestorzy wykazali się licznymi umiejętnościami, takimi jak: strategiczne myślenie, planowanie, szybkie podejmowanie decyzji i dobra współpraca.
Dogrywka Finałowa SIGG odbędzie się w dniach 14-20 kwietnia, a 6 najlepszych zespołów zostanie zakwalifikowanych do finału.
Całkowita pula nagród wynosi 90 tys. zł. Na najlepszy zespół czeka 10 tys. zł.
Gratulujemy wspaniałego wyniku i życzymy powodzenia w rozgrywkach finałowych.
Jadwiga Kozak
5 kwietnia Kacper Chabros z klasy 4I, jako uczeń szkoły ponadgimnazjalnej i Karolina Nocek z klasy 3I, jako uczennica szkoły ponadpodstawowej, znaleźli się wśród 460 najlepszych uczniów szkół z województwa lubelskiego, którzy uhonorowani zostali stypendiami.
Stypendium Prezesa Rady Ministrów otrzymało w tym roku 434 uczniów szkół z województwa lubelskiego. Klucz jest prosty. Może otrzymać je uczeń liceum lub technikum, który uzyskał w swojej szkole najwyższą średnią lub wykazuje szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej najwyższe wyniki. Z kolei Stypendium Ministra Edukacji i Nauki za wybitne osiągnięcia edukacyjne w nauce i sporcie w roku szkolnym 2020/2021 otrzymało 26 uczniów ze szkół województwa lubelskiego.
Wśród docenionych znalazł się Kacper Chabros za średnią ocen 5,63 oraz Karolina Nocek - średnia 5.40
Nagrodzonym uczniom ZST serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów
4 kwietnia 2022 r. w sali gimnastycznej ZST odbyły się warsztaty ewangelizacyjne prowadzone przez grupę RYMCERZE. Wydarzenie to odbyło się dzięki zaproszeniu Ks. Dziekana Piotra Treli oraz katechetów Parafii Matki Bożej Różańcowej w Puławach, zaś projekt powstał z inicjatywy Fundacji Edukacja z Wartościami oraz raperów Bęsia i Dj Yonasa (tworzących skład RYMCERZY).
Dwaj uczestnicy, w ramach zajęć, składali świadectwa swojego nawrócenia - powrotu do łączności z Panem Bogiem i wyjścia z nałogów, używając slangowego młodzieżowego języka. Przy okazji została mocno podkreślona szkodliwość alkoholu i narkotyków w życiu współczesnych, młodych ludzi. Urzekała bezpośredniość prowadzących oraz śpiewane przez nich kawałki muzyczne: "Więcej miłości" i "My im mówimy":
Nie Zmarnuj Swojego Życia!
Nie zmarnuj czasu, talentów, relacji.
Żyj wartościami. Bądź sobą. Rozwijaj się.
Myśl o przyszłości. Bądź kreatywny. Ryzykuj.
Dariusz Jasicki
30 marca w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Stanisława Staszica w Siedlcach odbyły się eliminacje regionalne Turnieju Maszyn Wiatrowych.
Udział wzięło 32 drużyny z ponad 20 szkół. Konkurs polegał na zbudowaniu modelu maszyny przetwarzającej energię wiatru na energię mechaniczną. Naszą szkołę reprezentowali uczniowie z klas: 1M ( Barłomiej Mańka) 2M ( Aleksander Amanowicz, Damian Łagowski, Dominik Guzek, Jakub Jędrzejczak, Kacper Kluziak, Paweł Rułka, Marcel Szeląg), 3M (Szymon Jaśkowski, Wojciech Nowakowski, Szymon Król, Kamil Pacocha, Piotr Oroń, Michał Supryn), którzy wykonali własne konstrukcje wiatraka dobierając kształt i kąt nachylenia łopat oraz sposób zamocowania na wale turbiny.
Najlepsza drużyna naszej szkoły z klasy 2M podczas tego turnieju zajęła 3 miejsce i tym samym zakwalifikowała się do finału, który odbędzie się 22 kwietnia w Warszawie.
Krzysztof Ruciński